Ásványvíz a pohárban

A vízdivat marketing trükkje

Milyen marketing trükkel került be a köztudatba az ásványvíz?

Mert a ,,csapból is az folyik” , hogy milyen trendi ásványvizet inni. Mindez a marketing hatása?

Ma Magyarországon évi 126 liter ásványvíz fogy fejenként. Elképesztő adat, annak tudatában, hogy a csapvíz nem sokban tér el a palackozott verziótól. Mégis elképesztő térhódítása van/volt az ásványvíznek.  

 

Vajon honnan indult útjára ez a divat? Természetesen Amerikából. 

Az amerikaiak évente 159 liter ásványvizet fogyasztanak. Köszönhető többek között a Perrier ásványvizes cégnek, aki elcsábította Bruce Nevinst a profi marketing szakértőt Levi’s-től.

Nevins elárasztotta a piacot reklámokkal. A cég pedig levitte a 0,7 literes víz árát 69 centre ami tovább növelte az eladásokat. Ekkor került képbe az egészséges életmód ami tovább erősítette az ásványvíz vélt(vagy valós) létjogosultságát. Mindent kihasználtak a marketingjükben. Ha valahol szennyezett volt a csapvíz már kaptak is az alkalmon és tolták az emberek elé az ásványvizet. Minden szénsavas üdítő reklámra volt egy válasza a cégnek. Sőt már akkor alkalmazták az influencer marketinget. Celebekkel reklámozták az ásványvizet.  

Egy jó marketingesnek köszönhetően a Perrier ásványvíz 1979-ben 200 millió üveg ásványvizet adott el. 6 évvel később már a piac 85% uralta az Egyesült Államokban. Érdekesség, hogy a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft 2016-ban több mint 344 millió liter ásványvíz forgalmat bonyolított le.

Forrás: https://www.perrier.com/
Forrás: https://www.perrier.com/

Minden (marketing) csoda 3 napig tart?

1990-ben szennyeződést találtak a Perrier ásványvízben. A gondosan összerakott marketing és a hosszútávú stratégiával felépített imige összeomlott. Eközben több nagy szereplő is belépett a piacra. (Nestlé Coca-Cola, Pepsi) Valjuk be őszintén ők nem épp az egészséges életmód hírnökei. De a piac évi 30% bővülést mutatott és az óriáscégek is profitálni akartak a vízdivatból. Ezért zokszó nélkül öntötték a pénzt a marketingre és a reklámokra. Szakértők garmadája nyilatkozott arról, hogy élettanilag nincs más hatása az ásványvíznek a csap vízhez képest. De csillogó gleccserek és a kristálytiszta hegyi források és a marketing eladták a terméket. 

Státuszszimbólum...

2000 évektől azonban státuszszimbólum helyett már csak egy szimpla termék lett az ásványvízből. A marketingesek rájöttek, hogy míg a szénsavas üdítőknél fel lehet építeni márkahűséget a vásárlókban, addig a palackos vízből azt vesszük, amelyik az olcsóbb. Gyorsan reagált a piac és a marketing. 2010-től a vízdivat újabb csavarját ismertették meg velünk. Az izesített vitaminnal és más adalékokkal feturbózott ásványvizek egyre nagyobb teret hódítanak. Mit jelent ez? Visszatértünk az eredeti felállásra! Cukrozott üdítőitalt iszunk csak,,egészségesebb” csomagolásban tálalják nekünk.  

Nem vész el, csak átalakul....

Napjaink trendi vízdivatára egyenlőre nincsen válasza a marketingeseknek. Bár továbbra is hatalmas a piaca a palackozott víznek, de egyre több tudatos fogyasztó jön rá arra hogy a műanyag palackok elképesztő módon terhelik a környezetet. Ezért térnek át a csapvízre és a többször használatos palackokra. Természetesen van létjogosultsága a palackos víznek is, főleg olyan területeken ahol tényleg rossz a minősége a csapvíznek. Ott bizony nincs más lehetőség és szükséges. 

Konklúzió

Tudom rád hatástalanok  a marketing fogások és a reklámok….

De egy pillanatra gondolj csak bele. Még egy olyan terméket is el lehet adni jó marketinggel ami majdnem minden háztartásban megtalálható. Viszont ha rossz a terméked, akkor hiába van jó marketinged, mert csak annyit teszel, hogy rossz termékkel árasztod el a piacot. Ha erre fény derül (lásd Perrier) akkor a gondosan felépített marketinged, márkád zuhanórepülésbe kezd. Ez persze nem azt jelenti , hogy csak tökéletes termékkel vagy szolgáltatással lehet piacra lépni. Elég ha csak jó és a marketing behozza a vevőket. Gondolj csak bele. Megveszel egy terméket ami 1000 többe kerül, pedig a csapból is az folyik.  

Van pár marketing fogás amit akár ingyen Te is megcsinálhatsz a saját vállalkozásodban. Erről itt olvashatsz egy cikket.

Mátyás Sanyi

Mátyás Sanyi

(Gasztro)Marketing tanácsadó és szakértő. Pörgessük fel az üzletedet együtt.

Kiváncsi vagyok a véleményedre

Vendéglátós vagy? Vagy csak érdekel a marketing? Iratkozz fel a hírlevelemre

Ugye te sem akarsz lemaradni a legfrissebb marketing hírekről?

Close Menu